Invalidiliitto vastustaa kansaneläkkeen indeksikorotusten jäädytystä ja alentamista

YLE TV1:n MOT-ohjelma Unohdetun kansan kuritus 7.11.2016 nosti esiin kansaneläkkeellä elävien ihmisten taloudellisen ahdingon. Sipilän hallituksen säästölinja pienentää jo toista vuotta peräkkäin kansaneläkkeitä. Nyt hallituksen päättämä kansaneläkkeiden indeksijäädytys siirtää ihmisiä toimeentulotuen luukulle.

Invalidiliitto nosti jo vuonna 2010 esiin kansaneläkkeiden ostovoiman jälkeenjääneisyyden, kun silloinen hallitus päätti pitää eläkkeen ja muut Kelan etuudet edellisvuoden tasossa. Jo tuolloin Invalidiliitto vaati, että vähimmäistuloille olisi taattava vuotuinen tasokorotus. Kansaneläkkeen tulisi seurata ansiokehitystä, jotta vältyttäisiin yhä uusilta toimeentulotuella eläjiltä. Nyt hallitus on päättänyt, että kansaneläkeindeksi jäädytetään pysyvästä lainsäädännöstä poiketen vuoden 2016 tasolle ja tämän lisäksi kansaneläkeindeksiä alennetaan 0,85 prosentilla.

Ensi vuonna kansaneläkkeen alentuessa alenee myös ansiotulo niillä, jotka kykenevät työskentelemään kansaneläkkeen rinnalla sen sallimaan ansiorajaan asti. Tämä kehitys ei tue millään lailla hallituksen asettamaa tavoitetta osatyökykyisten työskentelyn edistämisestä.

Kuluttajaparlamentti julkisti 7.11.2016 kannanottonsa hallituksen säästötoimenpiteistä. Kuluttajaliiton tekemä kysely tukee Invalidiliiton vaatimusta kansaneläkkeiden alentamisesta luopumisesta. Toukokuussa 2016 toteutettu kuluttajakysely tuo selkeästi esiin, että yhä useampi kuluttaja joutuu tinkimään perustarpeistaan. Tulosten mukaan nimenomaan pitkäaikaissairaat eläkkeensaajat kipuilevat jo nyt toimeentulonsa kanssa. Sipilän hallituksen leikkaukset ovat mm. korottaneet julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja, nostaneet Kelan korvaamien matkojen sekä lääkkeiden omavastuuosuuksia. Vuodelle 2017 on kaavailtu 134 miljoonan euron leikkauksia lääkekorvauksiin. Kansaneläkeindeksiin sidottuihin menoihin kohdistetaan 200 miljoonan euron säästöjä. Tämä säästö koskee siis kansaneläkkeitä, takuueläkettä ja vammaisetuuksia, rintamalisiä, työttömyysturvalain mukaista peruspäivärahaa, työmarkkinatukea sekä lapsikorotusta.

Invalidiliitto painottaa, että tämä eriarvoistumisen kehitys on pysäytettävä. Tutkitusti osallisuus kapenee taloudellisen kurjistumisen myötä. Kuluttajakyselyyn vastanneet raportoivat muusta yhteiskunnasta eristäytymistä taloudellisen tilanteen vuoksi. Toivomme, että hallitus luopuisi tällaisen kehityksen vahvistamisesta.

Kuka maksaa?

Millä luulette miljardeja maksavan matutulvan maksettavan?

Kekkonen  •  24.11.2016, klo 9:20

matuille piikki on auki !

Eduskunta kyykyttää suomalaisia köyhiä – matuille piikki on auki !

Liisa  •  24.11.2016, klo 10:12

eri talous Suomalaisilla ja maahantulijoilla

Meillä on kaksi eri taloutta Suomalaisten ja maahantulijoiden.
Suomalaisten kassa on nyt tyhjenemässä.
Maahantulijoiden kassaan rahat tulevat ulkomaisilta pankkiireilta jotka haluavat tukea maahanmuuttoa. Ne rahat eivät lopu ja niillä porsastelevat meidän päättäjätkin ja yrittävät kahmia myös itselleen jotain.
Suomalaisille pitäisi palauttaa oikeus itsensä elättämiseen omalla työllä. Kaikki luvat ja verot pitäisi poistaa henkilöiltä jotka tienaavat alle 20 000 eur vuodessa.Moni työtön saisi työtä hetkessä.
Venäjän kanssa pitäisi aloittaa kaupankäynti uudestaan ja ilman vainoa. Venäjästä me olemme aina saaneet toimeentulomme.
Virkamieskoneisto pitäisi purkaa kokonaan ja palkata uudelleen ne joita oikeasti tarvitaan ja joihin on varaa eli vain suorittava porras. Miksi eläkkeistä ja lapsilisistä pitää leikata jos kerran on varaa kaikenkarvaisiin tasa-arvovirastoihin ja naistutkimuksiin.

Esa  •  24.11.2016, klo 10:14

maahanmuuttokulujen räjähdysmäisestä kasvusta

Hallitus toimii täysin epäjohdonmukaisesti. Ei kuulu minkäänlaista valitusvirttä maahanmuuttokulujen räjähdysmäisestä kasvusta, ei vaadita niiden leikkaamista isänmaan edun nimissä. Hölmöläistyyliin otetaan uutta velkaa satoja miljoonia turvapaikkaturismin ylläpitoon. Missä on nyt ne viisaat talousgurut eli lausuntoautomaatit, jotka aina ovat puolustelemassa hallituksen esittämiä leikkauksia kantasuomalaisilta? Eivätkä ainakaan ole tuomitsemassa holtitonta velanottoa matukuluihin. Matukulut on kuin joku erillinen osio taloudesta, joka on kaiken yläpuolella ja on saanut koskemattomuussuojan rasismileiman avulla.

Ville  •  24.11.2016, klo 10:16

haittamaahanmuutto

Kauanko se kestää kansalta tajuta, että haittamaahanmuutto on todella suuri kuluerä ja siihen käytetty raha on suoraan pois suomalaisilta? Leikkausten määrä täsmää hyvin tarkasti siihen summaan mitä haittamaahanmuuttoon kuluu enemmän. Päättäjien valheet silti monet uskovat kyseenalaistamatta.

Työperäinen laillinen maahanmuutto on eri asia, se tuottaa enemmän kuin maksaa.

Sari  •  24.11.2016, klo 10:17

Ihmiskauppa